سناتوران: نگران تبدیل شدن افغانستان به سوریۀ دوم هستیم!

گزارشگر:روح الله بهزاد - ۲۱ حمل ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس سنا در جلسۀ دیروزشان گفتند، نهادهای امنیتی باید تکتیک‌های جنگی‌شان را در برابر گروه‌های تروریستی تغییر دهند.
آنان تأکید کردند که طالبان با گرم شدن هوا تاکتیک‌های جنگی‌شان را تغییر داده‌اند و نیروهای امنیتی نیز باید با تغییر تاکتیک‌های امنیتی، برنامه‌های این گروه را خنثا کنند.
MANDEGARسناتوران هم‌چنان به حملۀ امریکا به پایگاه‌های ارتش سوریه اشاره کرده گفتند، حکومت افغانستان باید در معادلات بزرگ منطقه‌یی بی‌طرف باشد، زیرا ما نگرانِ تبدیل شدن افغانستان به سوریه دوم هستیم.
محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا ضمن ستایش از تلاش‌های نیروهای امنیتی بیان داشت که دولت باید استراتیژی امنیتی خود را مطابق به سطح تهدیدهای دشمن آماده کند.
آقای ایزدیار افزود: «هم‌اکنون مردم افغانستان در نقاط مختلف کشور با تهدیدهای مختلف امنیتی مواجه‌اند و دولت افغانستان نیز باید استراتیژی امنیتی خود را مطابق به سطح تهدیدها عیار کند تا از مردم محافظت گردد”.
همزمان بااین، محیی‌الدین منصف، یکی از اعضای مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس گفت: «با گرم شدن هوا، تحرکات طالبان در نقاط مختلف کشور بیشتر شده است، اما نهادهای امنیتی در زمستان گذشته که بهترین موقع برای سرکوب طالبان بود، عملیات‌های موثری راه‌اندازی نکردند”.
آقای منصف افزود که طالبان تاکتیک‌های جنگی‌شان‌ را تغییر داده‌اند و بر حکومت افغانستان لازم است تا روش‌های جدیدی را در سرکوب هراس‌افگنان به کار گیرد.
در عین حال، برخی سناتوران از کاهش حملات هراس‌افگنی در چند هفتۀ اخیر سخن گفته و از تلاش‌های نیروهای امنیتی در تأمین امنیت مردم به ویژه در سطح شهرهای همانند کابل قدردانی کردند.
انارکلی هنریار، عضو دیگر مجلس سنا اظهار داشت: «اخیراً حوادث امنیتی کم شده است و این، نتیجۀ تلاش نیروهای امنیتی می‌باشد که از آنان قدردانی می‌کنیم و می‌خواهیم که به تلاش‌های‌شان در راستای تأمین امنیت شهروندان، ادامه دهند”.
بانو هنریا با اشاره به این‌که نیروهای امنیتی از تدارک یک حملۀ مرگبار در کابل جلوگیری کردند، اظهار داشت که هراس‌افگنان از ریختاندن خون افراد بیگناه سیر نمی‌شوند و باید بیشتر از هر وقت هوشیاری‌شان را حفظ کرده و نگذارند برنامه‌های شوم آنان عملی شوند.
برخی از اعضای مجلس سنا انجام حملات هوایی دقیق را بر مواضع در کاهش ناامنی‌ها و خنثاسازی برنامه‌های دشمن موثر و سازنده عنوان کردند.
عبدالله قرلق، عضو دیگر مجلس سنا گفت که حملات دقیق هوایی بر اهداف دشمن می‌تواند برنامه‌های هراس‌افگنی آنان را خنثا سازد.
این گفته‌ها درحالی ابراز می‌گردد که اخیراً نیروهای امنیتی کشور به حملات هوایی بالای اهداف دشمنان بیشتر تمرکز دارد که در بسیاری موارد اهداف دشمن به صورت دقیق نابود شده‌اند.
حملۀ امریکا به سوریه اشتباه است
اعضای مجلس سنا در قسمتی از سخنان‌شان به حملۀ نظامی امریکا به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه اشاره کرده گفتند، این‌کار امریکا تجاوز آشکارا به یک کشور اسلامی است.
نظرمحمد فقیری، عضو مجلس سنا گفت که این حملۀ امریکا اشتباه و دست‌اندازی در امور کشورهای اسلامی است.
آقای فقیری افزود: امریکا همواره در کشورهای اسلامی مداخله می‌کند، در عراق سنی‌ها و شیعیان را به جان هم انداخت که جنگ تاکنون در این کشور ادامه دارد.
از سویی هم، برخی دیگر از سناتوران حملۀ شیمیایی در سوریه را محکوم کرده تأکید می‌کنند تا جلو تکرار هم‌چنون حملات گرفته شود.
محمد علم ازدیار، معاون نخست مجلس سنا از جامعۀ جهانی و نهادهای بین‌المللی خواست تا پیرامون حملۀ شیمیایی امریکا به سوریه تحقیق کند و عاملان آن را مورد پیگرد قرار دهد.
معاون مجلس سنا با بیان این‌که جنگ سوریه جنگ داخلی نه، بلکه جنگ میان قدرت‌های منطقه‌یی و جهانی است، اذعان داشت: ما نگران هستیم که افغانستان به سوریۀ دوم تبدیل شود.
او در ادامۀ سخنانش گفت: “افغانستان در شرایط ویژه‌یی قرار دارد، ما از همکاری جهانی و کشورهای همسایه‌مان می‌توانیم استفاده کنیم. حق داریم با هر کشور رابطه ایجاد کنیم، دولت با حفظ بی‌طرفی و استقلال باید از همه کشورها استفاده کند.”
محمد حسن هوتک، عضو دیگر مجلس سنا نیز گفت: ترس ما این است که مقابلۀ جدی روسیه و امریکا در افغانستان اثرات منفی نداشته باشد.
آقای هوتک تأکید کرد که دولت افغانستان در چنین شرایط موقف بی‌طرفی را اتخاذ کند.
این در حالی است که دولت افغانستان تاکنون پیرامون حملۀ نظامی امریکا به سوریه واکنش نشان نداده است.
گفتنی است بامداد روز جمعه ارتش ایالات متحدۀ امریکا با ۵۹ راکت «تام هاوک» پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را مورد حمله قرار داد.
بربنیاد گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی، باوجود این‌که امریکا استفادۀ دولت سوریه از سلاح شیمیایی را بهانۀ حملۀ خود به این کشور قرار داد، اما دولت دمشق می‌گوید، در حملۀ جنگنده‌های نیروهای دولتی به انبار مهمات تروریستان، مواد شیمیایی موجود در آن منفجر و حوادث بعدی را به دنبال داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.